Geschreven door Manon

Blog: EazyMed, terug van weggeweest

Blog: EazyMed, terug van weggeweest

De apotheek met de lokale positie in de wijk, vaak gevestigd vlakbij de huisarts of zelfs in hetzelfde gebouw. De apotheker die de mede zorgverleners ontzettend goed kent en daarmee ook zijn patiënten. Dat is en blijft de unieke positie van de apotheek in de samenleving. Maar het personeelstekort en de personeelskosten lopen op terwijl de marges kleiner worden. Daarbij staat de apotheektelefoon nog altijd roodgloeiend met standaard vragen die veel tijd innemen. Voor dit laatste bedachten wij de oplossing: EazyMed, het patiëntenplatform om de druk op de telefoon drastisch te verlagen. Dit bedachten we een jaar of 2 geleden. Met het idee om daarbij de apotheek volledig in z’n kracht te zetten. 

We opperden het concept achter EazyMed bij apotheken en kregen daar ontzettend veel enthousiaste reacties op. Primair was het idee om de patiënt al te informeren op het moment van aanschrijven om het vervolgens verder uit te breiden met meer functionaliteiten. Maar eerst dus informeren over de status van het pakketje en de inhoud. Want hiermee kunnen we een grote tijdrovende frustratie in de apotheek wegnemen: de eeuwig rinkelende telefoon met altijd dezelfde vragen:

  1. Hebben jullie mijn recept ontvangen?
  2. Staat mijn pakketje al klaar?
  3. Kan mijn pakketje bezorgd worden?
  4. Wanneer wordt mijn pakketje bezorgd?
  5. Mag mijn pakketje in de kluis?
  6. En.. Wat zit er eigenlijk in mijn pakketje?

Alle antwoorden op deze vragen kunnen gevonden worden in EazyMed met daarbij zelfs de keuze hoe en waar een pakketje bij de patiënt zou moeten komen: ophalen in de apotheek, ophalen uit de kluis of laten bezorgen. Het liefst met bezorgramen en tijdsvlakken voor het ophalen!

Pilot

Dus wij zijn gaan ontwikkelen en een aantal apotheken zijn zelfs gestart met EazyMed. Maar we liepen tegen een aantal dingen aan.

Zo kregen alle patiënten een bericht bij aanschrijven: bij de balie, met een baxterrol en met een herhaalservice.

Dit gaf héél veel verwarring en dus telefoontjes. Precies hetgeen we juist wilden wegnemen. Dus daar zijn we mee aan de slag gegaan. Het bericht wordt een beetje uitgesteld waardoor patiënten aan de balie geen bericht meer krijgen. We krijgen vanuit de AIS’en een baxterindicatie waardoor we baxters kunnen uitsluiten van berichten. Ook weten we de Centralfill-leverdatum waarbij we kunnen bepalen wanneer een bericht wordt verstuurd. Bijvoorbeeld 1 dag voor deze datum. Maar dat mag jij als apotheker zelf bepalen!

Deze pilot heeft maar bij een handjevol apotheken gedraaid en daarna in de ijskast gezet. Tot nu!

Patiëntenportaal

Vanuit allerlei hoeken in de apotheekbranche ontvangen we signalen dat er veel behoefte is naar een dergelijk patiëntenportaal als EazyMed. Wat ons uniek maakt is dat wij de track & trace-informatie uit Recept Locatie interactief kunnen maken voor de patiënt in de beveiligde omgeving van EazyMed. En omdat wij de partner zijn die samen met apotheken alles rondom farmaceutische en bredere zorg digitaliseert, automatiseert en verbindt met focus voor patiënt, vinden wij het onze plicht om gehoor te geven aan deze behoefte. We zijn dus weer in ontwikkeling en hebben hier een ontwikkelaarsteam opgezet. De behoefte vanuit de apothekers is duidelijk en daarom gaan we met hen de diepte in om het perfecte product te kunnen ontwikkelen.

De Ontwikkelkamer

Tijdens twee sessies – die aanstaande maandag en dinsdag plaatsvinden – gaan we samen met apotheken brainstormen over hoe EazyMed vorm moet krijgen. Deze sessies zijn onderdeel van De Ontwikkelkamer, de gebruikersgroep met onze klanten. Het nieuwe product moet de pijnpunten van de apotheek gaan wegnemen en volledig voldoen aan de behoeften van de apotheek. Ook gaan we daaropvolgend brainstormsessies organiseren met de eindgebruikers: de patiënten van de apotheek. Voor hen moet het namelijk ook écht iets toevoegen aan hun apotheek- en geneesmiddelbeleving. Eén van de primaire functionaliteiten zal een volledig interactieve track & trace-module worden waarmee de patiënt zelf de regie in handen heeft en niet meer hoeft te bellen waardoor de druk op de apotheektelefoon drastisch wordt verlaagd. Daarnaast zijn zijn er legio aan functionaliteiten die kunnen worden toegevoegd aan EazyMed, zoals bijvoorbeeld een shop, helpdeskchat, actueel medicatieoverzicht, herhaalmedicatie bestellen, specifieke KIJKsluiter video’s en ga zo maar door! EazyMed wordt dus het platform waarin de patiënt en de apotheek al hun apotheekzaken regelen achter een beveiligde omgeving.