Nummersystemen, wachtrijsystemen, volgnummersystemen, allemaal namen voor hetzelfde: een nummer trekken om in de rij te staan. Hoe ga je hiermee om in de apotheek?

Waarom ben je een nummer als je een nummer trekt?

We horen vaak het argument ‘ik wil niet dat mijn klanten een nummer zijn’. Nee, dat willen we allemaal niet, maar we willen wel snel geholpen worden én goed én het liefst ook nog persoonlijk. Aangezien het drukker wordt in de apotheek, de gesprekken langer en er steeds minder personeel is lijkt het juist een mooie oplossing om zo snel mogelijk, goed en persoonlijk geholpen te worden.

Snelbalie

Maar met een snelbalie kan iemand eerder aan de beurt zijn dan iemand die al binnen is? Klopt. Beide klanten hebben hier ook voor gekozen. Degene die al zit te wachten zou ervoor kunnen kiezen om in de toekomst eerder aan de beurt te zijn door hem te wijzen op deze mogelijkheid. De snelbalie verkort de complete wachrij. Anders had de snelbalie klant misschien wel 10 minuten in de rij gestaan voor iets wat al klaar staat, en de gene die daarachter staat 10min + 1 min de rij etc. etc. Uiteindelijk verkort je de totale wachtrij door verschillende wachtrijen te creëren.

Laat de klant niet teveel kiezen

Maar de grote fout is vaak dat klanten overspoeld worden met keuzemenu’s. Ken je dat zelf ook aan de telefoon? Ik luister vaak al niet meer en denk dan ineens; ‘oh jee, welk nummer moest ik nou kiezen?’ en dan druk ik maar wat of ik luister het bandje weer opnieuw. Dat is bij een nummersysteem ook het geval. Mensen lezen niet goed en hebben er ook geen aandacht voor. Geef dus zo min mogelijk opties. Laat het systeem het werk doen. Software moet voor jou werken, niet andersom.

Zorgbalie, snelbalie, gewone balie

Daarom hebben wij maar 2 knoppen:

  1. Neem hier uw ticket
  2. Tik hier uw code in (met gelijk de nummers zichtbaar)

Nummer 2 is voor de snelbalie maar ondertussen hebben we hier onder water ook een zorgbalie ingebouwd. Als apotheek kan je ervoor kiezen bij EU of bepaalde producten dat iemand altijd opgeroepen wordt aan een zorgbalie met extra privacy. Door het op een bepaalde plank te leggen krijgt de klant een speciale zorgbalie code. Het systeem herkent dit als zodanig en maakt dit ook visueel voor de assistente. Handig en heel klantgericht.

En nummersystemen en Recept Locatie?

Wij zijn gekoppeld met de meest voorkomende nummersystemen

  1. Qmatic
  2. Comsysco
  3. Evalue8
  4. SummitDis

Wat is het voordeel van deze koppeling? Dat als een klant zijn snelcode intypt, je aan de balie meteen een melding krijgt dat het een snelbalie-klant is. Je krijgt te zien wie het is en op welke locatie het pakketje ligt. Snel en eenvoudig.

Maar ons eigen systeem is natuurlijk het mooiste: Recept & Nummer. Alles onder één dak, dat is de meest stabiele optie. Wij houden van praktisch, lean en hebben verstand van de apotheek. Daar mogen we toch wel een beetje mee pronken?